3 Cara Atasi Masalah Kastemer Suka 'Survey' Di Facebook

Kebanyakan peniaga online bermula dengan Facebook. Saya sendiri bermula pada tahun 2013 ketika Facebook menjadi fenomena dikalangan peniaga di Malaysia. Segalanya bermula dengan baik.

Pasaran bisnes di Facebook sangat fresh masa itu. Senang- senang boleh dapat sales walapun menulis tanpa teknik yang betul.



Lagi- lagi saya banyak fokus kepada teknik Content Marketing yang baru diperkenalkan masa itu.

Jadi ramai yang rasa sangat selesa dan tidak upgrade ilmu pemasaran mereka. Bila masuk ke 2014, saya sendiri merasakan iklan di Facebook semakin tepu.

Nak dapat sales sangat susah. Nasib baik masatu saya banyak belajar dari peniaga online yang sudah berjaya.

Tetapi prestasi jualan masih suam. Semakin ramai orang menjual di Facebook. Nak dapat satu sales seminggu pun susah. Inikan pula setiap hari.



Karektor Pembeli Di Facebook

Anda yang masih menjadikan Facebook sebagai medium bisnes utama mesti sangat faham tentang apa masalah ini.

Berikut adalah antara sifat kastemer yang datang dari Facebook :

1) Survey Harga

Mereka pm anda untuk bandingkan harga anda dengan orang peniaga lain. Mereka mencari produk yang paling murah dan bukan penjual yang paling berilmu.

2) Tiada Baget

Bila bersoal jawab rupanya mereka masih belum ada baget. Bertanya macam nak terus beli rupanya tidaklah terlalu desperate.

3) Suka Minta Diskaun

Kastemer dari Facebook datang dari bermacam- macam jenis golongan. Dan sepanjang yang saya jumpa kebanyakannya adalah dari golongan berpendapatan sederhana dan ke bawah.

4) Ala Kadar

Mereka minta anda pm tetapi mereka tidak bersungguh untuk reply dan bercerita tentang masalah yang mereka hadapi.

Saya tidak mengatakan semua kastemer dari Facebook begitu. Tapi sepanjang pengalaman saya itulah realitinya.

Walaupun skill close sale yang melangit, ia kurang berkesan bila berdepan dengan kastemer yang tidak begitu serius.

3 Cara Atasi Masalah Kastemer Suka 'Suvey'

Walaupun melihat bisnes di Facebook tidak begitu berjaya seperti dulu, ramai yang masih teruskan dengan cara yang sama.

Kesannya bisnes semakin kecil dan ramai yang sudah tak berniaga.

Saya pula mencari apakah alternatif untuk saya terus kekal dalam dunia bisnes. Dan akhirnya saya jumpa strategi bisnes sangat hebat.

Pelanggan membeli setiap hari selama bertahun- tahun sejak 2014.

Jadi apa yang saya buat ?

1) Bisnes Produk Keperluan Yang Sangat Penting Pada Tubuh Mereka

Saya pilih produk jenis keperluan yang tinggi permintaan.

Maksudnya produk yang anda jual mestilah sangat penting pada pelanggan. Sehingga mereka terpaksa mencari duit untuk membelinya.

Bila mereka rasa tak sihat, takut, malu atau kurang keyakinan diri, maka mereka mesti cuba produk anda.

2) Bisnes Menggunakan Blog

Saya mula menulis blog. Saya berguru dengan pakar blog dan saya buat dan terus buat.

Modalnya hampir tiada tapi pulangannya masyaAllah beribu kali ganda.

Pelanggan dari blog adalah dari golongan yang serius dan 'desperate' untuk dapatkan produk anda. Bila mereka hubungi anda, maksudnya mereka bersedia untuk membeli.

Mereka tidak banyak songeh. Mereka sudah baca artikal kami yang sudah membuat keputusan untuk membeli.

Seterusnya kami hanya bagi nombor akaun.

3) Produk Berjenama, Berkesan Dan Bagi Kesan Berpanjangan

Produk jenama antarabangsa yang terkenal sudah ada kredibiliti. Kastemer terus percaya.

Bukannya produk cap ayam yang kastemer kena jadi bahan ujikaji.

Sekali mereka mencuba produk yang bagus, mereka akan kembali membeli selama bertahun- tahun. Anda mesti nak macam tu kan ?

Itulah kesan dari produk yang dikaji dengan kos jutaan ringgit. Dijamin berkesan dan selamat.

Bukan macam produk merepek yang bermodel cantik tetapi kesannya hanya 3 bulan. Selepas itu pelanggan akan bertukar pada produk lain.


Apakah Produk Yang Boleh Bagi Anda Pelanggan Setiap Hari Dan Membeli Bertahun- Tahun ?



Carian berkaitan:
  • bisnes online facebook
  • bisnes guna facebook
  • bisnes online


TAG